vrijdag, 14 juni 2024

Bilzen-Hoeselt lanceert nieuwe huisstijl

Dynamisch, gul en gastvrij. Fiere inwoners, die houden van tradities en genieten van het leven. Een stad vol beleving, waar ook de natuur nooit veraf is. Het zijn enkele omschrijvingen die aan bod kwamen tijdens de brainstormsessies over de fusiestad Bilzen-Hoeselt. Deze uitgangspunten vormen de basis voor de nieuwe branding, die vandaag gelanceerd werd.  

Burgemeesters Bruno Steegen (Bilzen) en Yves Croux (Hoeselt): “Een fusie betekent een nieuw begin. Bilzen en Hoeselt hebben veel gelijkenissen. Die goede overeenkomsten behouden we in de toekomst en brengen we samen in een krachtig verhaal. We hebben vandaag niet alleen een nieuw logo, enkele kleuren en lettertypes gelanceerd. We pakken uit met een sterke branding, die Bilzen-Hoeselt verder op de kaart zal zetten als een ondernemende, betrokken, professionele en verbindende stad, waar altijd iets te beleven valt.” 

De huisstijl werd ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Karakters, dat een rijke ervaring heeft in deze materie en al heel wat lokale besturen en instanties begeleidde naar een nieuwe branding.  

Gastvrij 

“We organiseerden verschillende brainstormsessies en workshops met het beleid, het managementteam, de administratie en de adviesraden. Daar kwamen veel gelijkenissen tussen beide gemeenten aan bod. We hebben een levendig stadscentrum omringd door prachtige natuur, we zijn fiere, bourgondische en gastvrije inwoners en vinden het belangrijk om ondernemend en creatief uit de hoek te komen. Die elementen werden vertaald in een dynamisch logo en een visueel concept”, vullen schepenen van communicatie Peter Thijs (Bilzen) en Johan Schoefs (Hoeselt) aan. 

Speels en warm 

Het resultaat is een speels logo waarbij de i van Bilzen en de o van Hoeselt met elkaar verbonden worden door een gebogen koppelteken. Het staat symbool voor de hechte samenhang tussen beiden gemeenten en de focus op verbinding tussen mensen. De primaire, frisse kleuren komen uit het landschap: landelijk groen en bloesemroze. Deze worden aangevuld met een warm en uitnodigend kleurenpallet. De nieuwe huisstijl van de fusiestad zal dus verrassend kleurrijk en modern ogen. Met allerlei bewegingselementen en een vrolijke typografie zijn er tal van mogelijkheden om overtuigende communicatie-uitingen te ontwerpen. 

“We lanceren vandaag enkel de basishuisstijl. Deze wordt in de komende weken nog verfijnd en aangevuld met een subbranding voor onze entiteiten zoals de bibliotheken en de cultuur- en jeugdcentra. Dit alles wordt omgezet naar een uitgebreid huisstijlhandboek. Wie de nieuwe elementen effectief in het straatbeeld wil zien, moet nog even geduld hebben. De fusiestad bestaat vanaf 1 januari 2025 en pas dan zal de nieuwe huisstijl effectief uitgerold worden”, aldus Peter Thijs en Johan Schoefs.  

Personeelsmoment 

De personeelsleden van Bilzen en Hoeselt kregen exclusief en als eersten de onthulling van het nieuwe logo te zien tijdens een sfeervolle bijeenkomst in De Kimpel in Bilzen.

Burgemeesters Bruno Steegen en Yves Croux: “Dat was een bewuste keuze. De voorbereiding van de fusie vraagt veel extra inspanningen van al onze medewerkers. Er komen veel veranderingen op hen af. Onlangs integreerde bijvoorbeeld de werking van de bibliotheken, werd een gezamenlijk bloesem- en cultuurprogramma gelanceerd en ook op vlak van financiën, HR en ICT  is er achter de schermen veel beweging. Onze collega’s toonden de afgelopen maanden enorm veel inzet, motivatie en enthousiasme om dit alles in goede banen te leiden. Het is dan ook logisch dat zij het privilege krijgen om in primeur die huisstijl te ontdekken. We organiseerden daarom een gezamenlijk personeelsmoment met een picknick en lokaal muzikaal talent. De collega’s leerden elkaar op een fijne manier beter kennen, een belangrijke stap richting de eengemaakte organisatie vanaf 2025. Het was meteen ook de perfecte gelegenheid om hen te bedanken en om de kernwaarden van onze organisatie te benadrukken.”  

De onthulling van het nieuwe logo en het basisconcept van de huisstijl is nog maar het topje van de ijsberg. Vanaf 2025 wordt de branding van Bilzen-Hoeselt in z’n geheel gelanceerd en uitgerold, o.a. in de vorm van een stadsmagazine en website, allebei compleet vernieuwd. Het startschot daarvan wordt gegeven tijdens de nieuwjaarsreceptie op 5 januari 2025.  

Bekijk hieronder alvast de lanceringsvideo.