Veelgestelde vragen
Ongetwijfeld leven er heel wat vragen. We hebben zeker nog niet alle antwoorden, maar stelselmatig zullen we onduidelijkheden uitklaren en erover communiceren. Bekijk alvast onze veelgestelde vragen en contacteer ons gerust als je geen antwoord op jouw vraag vindt.
Algemeen
Kan het zijn dat de fusie niet doorgaat?
Tijdens de gemeenteraden van 17 oktober 2023 werd de fusie unaniem en officieel goedgekeurd. De fusie wordt binnenkort per decreet vastgelegd in het Vlaams Parlement en vanaf 1 januari 2025 zullen Bilzen en Hoeselt samensmelten tot één stad.
Hoeveel inwoners zal de fusiegemeente tellen?
Bilzen en Hoeselt hadden begin 2022 samen ongeveer 42.300 inwoners.
Zijn Bilzen en Hoeselt evenwaardige partners in dit fusieverhaal?
Zeker weten. We zijn al vier jaar bezig met dit fusieverhaal, we brengen beiden interessante ideeën aan en leren van elkaar. Dat versterkt de band en samenwerking. We werken op een respectvolle en gelijkwaardige manier samen aan een nieuw verhaal. Onze diensten zitten ook al op regelmatige basis samen en maken onderling afspraken om gelijktijdig en op dezelfde manier te communiceren over de fusie.
Wat betekent de fusie voor onze open en bebouwde ruimten in beide gemeenten?
De fusie heeft geen rechtstreekse impact op de verhouding open vs. bebouwde ruimte. Wel is het zo dat Bilzen en Hoeselt vandaag elk een afzonderlijk Ruimtelijk Structuurplan hebben. Zo’n plan geeft de ontwikkelingsmogelijkheden van een gemeente aan: waar kunnen extra huizen komen, waar versterken we de landbouw, bossen en natuur of waar is er ruimte voor winkels. Beide structuurplannen zijn verouderd en toe aan een update. We moeten daarbij rekening houden met een gewijzigde context:
- Na corona zijn we ons meer bewust van het belang van open ruimten.
- We moeten rekening houden met de klimaatsverandering en zorgen dat onze woonwijken meer groen en buffers hebben.
- De gezinssamenstellingen veranderen, 28% is een éénpersoonsgezin. Mensen willen vandaag anders wonen dan vroeger.
Na de fusie zullen we overgaan naar een gezamenlijk ‘Beleidsplan Ruimte Fusiestad’ en de nieuwe krijtlijnen uittekenen. Die oefening gaat heel belangrijk zijn, zeker omdat we vanuit een gezamenlijk plan de open ruimte veel beter open kunnen houden en omdat we de ontwikkelingsmogelijkheden (wonen, mobiliteit, fiets, …) grensoverschrijdend beter kunnen bekijken.
Ondernemers
Zullen er straten van naam veranderen en zo ja, welke?
In totaal zullen er 48 straten in Bilzen en Hoeselt van naam veranderen. Dit omdat de Vlaamse overheid strikte richtlijnen oplegt, maar ook om verwarring bij veiligheidsdiensten te voorkomen. Welke straatnamen effectief zullen wijzigen, werd zo objectief mogelijk bepaald. We hielden daarbij rekening met het aantal brievenbussen en ondernemingen en de historische achtergrond van de huidige straatnamen. De betrokken inwoners mochten mee beslissen over de nieuwe naam van hun straat. Ze kozen hierbij uit enkele voorstellen van de cultuurraden en heemkundekringen.
De effectieve naamswijziging gaat pas in vanaf 1 januari 2025. Er wordt in het najaar van 2024 voldoende tijd voorzien om de inwoners en bedrijven zo goed mogelijk te begeleiden in dit proces. Zo zullen ze persoonlijk geïnformeerd worden over de te nemen stappen.
Heel wat aanpassingen zullen echter automatisch verlopen. Instanties zoals telecom- en nutsbedrijven, banken, verzekeraars, belastingkantoren, dienstenchequebedrijven, ziekenfondsen en alle diensten van de sociale zekerheid worden automatisch op de hoogte gebracht op het moment dat de wijziging officieel ingaat. Ook reispassen en rijbewijzen moeten niet aangepast worden. Verder besliste Bpost om geen nieuwe postcode te lanceren. Dit betekent dat de huidige afzonderlijke postcodes van Bilzen (3740) en Hoeselt (3730) behouden blijven.
Alle inwoners zullen wel hun identiteits- of verblijfskaart moeten laten aanpassen bij de Dienst Burgerzaken. Ook hier wordt de nodige begeleiding voorzien. Verder moeten sommige instanties op eigen initiatief gecontacteerd worden. Het gaat dan over de werkgever, de school van de kinderen, de huisarts, de dierenarts, …
Voor stad Bilzen werden volgende straten definitief vastgelegd:
- Acacialaan wordt Haagbeuklaan
- Annastraat wordt Wildbloesemstraat
- In de Bergweidelaan wordt de Groene Grachtlaan doorgetrokken
- Bergstraat wordt Hemerikberg
- Beukenstraat wordt Kimpelstraat
- Bovenstraat wordt Bovenboslaan
- Broek wordt Krombeekstraat
- Dorpsstraat wordt Eigenbilzenstraat
- Groenstraat wordt Snijderstraat
- Hereveld wordt Grasveldstraat
- Hoogstraat wordt Keramiekstraat
- Kerkstraat wordt Kerkberglaan
- In het Klein Veldje wordt de Oude Vlijtingerweg verlengd
- Klinkstraat wordt Kortestraat
- Molenstraat wordt Nieuwmolenweg
- Rozenstraat wordt Egelantierstraat
- Smisstraat wordt Smedenstraat
- Torenstraat wordt Arnold Judongstraat
Voor gemeente Hoeselt gaat het om volgende wijzigingen:
- Bruggestraat wordt Bruggeveld
- Catsbeekstraat wordt Hemeldreef
- Daalstraat wordt Oprodestraat
- Demerstraat wordt Molderweg
- Eikaertstraat wordt IJzerweg
- Kalvarieberg wordt Steenuilberg
- Kapelstraat wordt Herdenkingsstraat
- Kasteelstraat wordt Kasteelhof
- Kleinveldstraat wordt Buitenstraat
- Koekoekstraat wordt Wielewaalstraat
- Leeuwerikstraat wordt Konijnenpijp
- Marktstraat wordt Brulenbosweg
- Meidoornlaan wordt Sleedoornlaan
- Merelstraat wordt Wouwstraat
- Nachtegaalstraat wordt Nachtvlinderstraat
- Pastorijstraat wordt Reinaertstraat
- Populierenstraat wordt Canadastraat
- Schoolstraat wordt Lode Vanlessenstraat
- Sint-Jozefstraat wordt Jef Thoelenstraat
- Sint-Lambertusstraat wordt Winningenstraat
- Stationsstraat wordt Oude Statiestraat
- Toekomststraat wordt Morgenstraat
- Tuinstraat wordt Bloemenlaan
- Wijngaardstraat wordt Bloesemstraat
- Winkelstraat wordt Blokkesberg
Zal de postcode veranderen?
De huidige postcodes blijven bestaan.
Er zal geen nieuwe overkoepelende postcode van de fusiestad zijn. Dus de postcodes 3730, 3740, maar ook alle andere postcodes van deelgemeenten die nog gebruikt worden zoals 3746, 3732, … blijven bestaan.
We hanteren hier de werkwijze zoals bij de oude postcodes van bijvoorbeeld deelgemeenten zoals Hoelbeek of Schalkhoven. Inwoners van deze deelgemeenten kunnen nu ook kiezen welke postcode of gemeentenaam ze hanteren. In diezelfde optiek zullen Hoeselt en Bilzen ook deelgemeenten worden van de nieuwe fusiestad met behoud van hun eigen respectievelijke postnummer. We verwijzen hierbij als voorbeeld ook naar de gemeente Oudsbergen, die in 2019 ontstond na de fusie van Opglabbeek (3660) en Meeuwen-Gruitrode (3670), die ook hun eigen postnummers hebben behouden.
Aangezien de postcodes niet wijzigen, is het wel uiterst belangrijk dat de straatnamen in de nieuwe fusiestad uniek zullen zijn – geen twee Schoolstraten bijvoorbeeld – en dat er zelfs liefst zo weinig mogelijk zogezegde ‘homoniemen’ van straatnamen overblijven, om zoveel mogelijk toekomstige verwarring en discussies te vermijden. Dit is de reden waarom 49 straatnamen in de nieuwe fusiestad zullen wijzigen.
B-post adviseert om de laatste regel van een adres bij een zending bij voorkeur als volgt te noteren:
(postcode van het grondgebied) + (naam van de nieuwe fusiestad).
Hierover zal bij de effectieve samenvoeging en in overleg met B-post verder over gecommuniceerd worden.
Moeten verenigingen en ondernemingen bij de fusie hun adres wijzigingen in het Belgisch staatsblad?
Voor de ondernemingen zullen de adressen, zowel bij een nieuwe straatnaam als bij een nieuwe gemeentenaam, automatisch aangepast worden in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
In het Belgisch Staatsblad zullen de beheersdiensten de ambtshalve aanpassingen publiceren, ook hier is geen actie nodig van de ondernemer.
Moeten de statuten van de onderneming worden aangepast aan een nieuwe (straat- en/of stads-) naam?
Omwille van de wijziging van de stadsnaam, moeten de statuten wettelijk gezien niet aangepast worden. De wijziging kan mee opgenomen worden in de eerstvolgende aanpassing van de statuten, bijvoorbeeld bij een nieuwe zaakvoerder of naam.
Als het adres (straatnaam) van je vennootschap wijzigt, neem je de adreswijziging op in de agenda en het verslag van de volgende algemene vergadering. Verder hoeven hierrond geen acties ondernomen te worden.
Welke aanpassingen moet de onderneming zelf doorvoeren bij een nieuwe (straat- en/of stads-) naam?
De ondernemers staan zelf in voor de aanpassingen op drukwerk, facturen, website, visitekaartjes, social media, belettering voertuigen, ramen, banners, promotiemateriaal, …
Bij een wijziging van de straatnaam moet het nieuwe adres op 1 januari 2025 vermeld staan op de verschillende communicatiedragers, het oude adres stopt vanaf dan te bestaan. We adviseren om het nieuwe adres met ingang vanaf 1 januari 2025 zeker op facturen en contracten te vermelden. Reeds afgesloten contracten moeten niet aangepast worden. Je bent wel verplicht om je nieuw adres aan de tegenpartij te laten weten.
Bij een wijziging van de stadsnaam kan de onderneming zelf kiezen op welk moment hij/zij de aanpassingen doorvoert (bijvoorbeeld bij slijtage of bij nieuwe oplages). Ook omdat de postcodes niet wijzigen (zie FAQ ‘Zal de postcode veranderen?’) zijn aanpassingen niet dringend en kunnen deze doorgevoerd worden op een ogenblik dat dit de ondernemer het beste uitkomt
De diensten burgerzaken en lokale economie zullen ervoor zorgen dat inwoners en ondernemingen zo weinig mogelijk hinder ondervinden van de wijzigingen, en ondersteunen waar mogelijk.
Gaan toeristen en bezoekers van buiten de gemeente ons nog vinden?
De fusie en het samengaan van de twee besturen zal vanzelfsprekend deel uitmaken van de communicatie die hieromtrent vanuit de toeristische diensten gevoerd zal worden. Hoeselt en Bilzen zullen in die zin op toeristisch vlak de krachten bundelen en met één uitgebreider aanbod de markt opstappen dat binnen de regio Haspengouw een flinke presence zal hebben.
Vanzelfsprekend zal de nieuwe stad ook bijkomend inspanningen leveren op het vlak van citymarketing om de verworven reputatie van de bestaande gemeenten te blijven valoriseren.
GPS-providers, Google maps, Waze en andere aanbieders zullen van de wijziging op de hoogte gebracht worden.
Dienstverlening
Wat verandert er voor mij als inwoner van Bilzen of Hoeselt?
Er zal in eerste instantie niet zoveel veranderen, ook al word jij nu inwoner van de grotere, nieuwe stad. Je zal in beide gemeenten kunnen blijven genieten van het aanbod van het stadsbestuur.
Door onze service te monitoren en inwoners te bevragen, zullen we de komende jaren onze dienstverlening blijven verbeteren. Wel zoeken we samen een nieuwe naam voor de fusiestad en het is ook mogelijk dat je straatnaam wijzigt.
Waar kunnen we nog terecht bij het OCMW?
De nieuwe fusiestad is een warme stad met een hart voor alle inwoners. Nabijheid van sociale dienstverlening is erg belangrijk. Inwoners zullen dus in het sociaal huis van Hoeselt én in het sociaal huis van Bilzen terecht blijven kunnen.
De teams zullen wel nauwer samenwerken en elkaar verder versterken. Alle verdere praktische info over onze sociale dienstverlening vanaf 2025, zullen we in 2024 duidelijk communiceren aan alle inwoners.
Kunnen we in de toekomst nog op de twee gemeentehuizen terecht voor administratieve zaken?
Bilzen en Hoeselt zullen door de fusie één nieuwe stad worden vanaf 1 januari 2025. Daarin staat een goede dienstverlening voor alle inwoners nog steeds voorop. Je zal daarom na de fusie in beide gemeentehuizen terechtkunnen. We onderzoeken nog welke producten en diensten we zullen aanbieden op één of beide locaties en nemen in dat kader ook onze openingsuren onder de loep. Daarnaast blijven we verder inzetten op digitale dienstverlening: wat online kan, willen we online aanbieden. Zo heb jij als inwoner de keuze op welke manier je het liefst van onze dienstverlening gebruik maakt. Het is de bedoeling dat de kwaliteit van de digitale en niet-digitale dienstverlening erop vooruitgaat voor alle inwoners.
Alle verdere praktische info over onze dienstverlening vanaf 2025, zullen we in 2024 duidelijk communiceren aan alle inwoners.
Blijven de diensten vooral op afspraak werken, zoals nu?
Er zal door de fusiestad een nieuw dienstverleningsmodel uitgewerkt worden, waarbij we streven naar klantgerichtheid. Goede contacten betekenen dat de dienstverlening toegankelijk, herkenbaar en efficiënt moet zijn. We organiseren dit via meerdere kanalen: online, telefonisch en in de gemeentehuizen. De onthaal- en snelbalies zullen bereikbaar zijn zonder afspraak en wellicht zal ook de dienst burgerzaken nog deels zonder afspraak werken. Voor uitgebreidere of complexere dienstverlening zal er steeds op afspraak gewerkt worden.
Blijven in beide gemeenten sport- en cultuurvoorzieningen aanwezig?
De voorzieningen die in het verleden werden uitgebouwd, blijven operationeel. De afspraken over het gebruik van deze sport- en cultuurvoorzieningen zullen gestroomlijnd worden tussen de twee besturen, zodat iedereen in de fusiestad onder dezelfde voorwaarden gebruik kan maken van de infrastructuur.
Zal er nog geïnvesteerd worden in infrastructuurvoorzieningen in de dorpen?
De investeringen die reeds op de planning staan, zullen uitgevoerd worden, zowel in Hoeselt als in Bilzen. Welke investeringen vanaf 2025 op de planning gezet worden, hangt af van de nieuwe beleidsploeg en de keuzes die zij maken. In de Kompasnota van de fusie is nabijheid wel een belangrijk uitgangspunt. We zien de fusie als het samengaan van 23 dorpen en engageren ons om basisvoorzieningen in elk dorp te behouden en te versterken waar nodig.
Wordt het geplande recyclagepark in Hoeselt nog gerealiseerd?
Investeringen die op de planning staan, zullen uitgevoerd worden. De nieuwe fusiestad zal ook in Hoeselt een eigen recyclagepark krijgen.
Vandaag is het recyclagepark van Bilzen onder beheer van Limburg.net. Aangezien Limburg.net meerdere parken in Limburg beheert, betekent dit dat alle inwoners van Bilzen ook aan dezelfde voorwaarden terecht kunnen op andere aangesloten recyclageparken van Limburg.net.
In Hoeselt is het recyclagepark vandaag nog in eigen beheer. Het is wel de bedoeling om het recyclagepark van Hoeselt tegen 1 januari 2025 over te hevelen naar Limburg.net. De omgevingsvergunning wordt op dit moment gefinaliseerd. Deze overheveling zou betekenen dat inwoners van de nieuwe fusiestad vanaf 2025 in beide (en bij uitbreiding alle) parken van Limburg.net terecht zullen kunnen met hun afval.
Gaat de ophaling van huisvuil veranderen door de fusie?
Hoewel Bilzen en Hoeselt vandaag allebei zijn aangesloten bij Limburg.net, hebben ze toch een verschillend systeem voor afvalophaling. Bilzen werkt met containers, Hoeselt met afvalzakken. Deze systemen blijven behouden tot 2028. Limburg.net test op dit moment het nieuwe Optimo-systeem uit en wilt dit vanaf 2029 graag overal op dezelfde manier uitrollen. We volgen deze testen op. Het nieuwe stadsbestuur zal in 2028 beslissen met welk systeem er vanaf dan gewerkt wordt.
Financieel
Welke financiële voordelen brengt deze fusie met zich mee?
De fusie, en dus schaalvergroting, laat ons toe om financiële middelen efficiënter in te zetten. Bovendien voorziet de Vlaamse overheid een fusiebonus in de vorm van een gedeeltelijke schuldovername. Voor gemeenten tussen 30.000 en 50.000 inwoners betekent dit 500 euro per inwoner. Voor Hoeselt en Bilzen schept de schuldovername financiële ruimte tot 2042. De eerste 9 jaar zijn die tussenkomsten aanzienlijk. In totaal gaat het over een schuldafbouw van meer dan 21 miljoen euro. De fusiebonus is een belangrijk gegeven om de fusie te bekostigen en daarnaast nog financiële ruimte te scheppen om te investeren in de nieuwe stad.
Wat zal een fusie aan de burger kosten?
Deze fusie is noodzakelijk om verder te kunnen bouwen aan een kwalitatieve dienstverlening. Door het samenbrengen van besturen en diensten kan er efficiënter gewerkt worden. De vertaling hiervan zal mogelijk pas op langere termijn zichtbaar worden. In eerste instantie kan de fusie ook een aantal transitiekosten met zich meebrengen.
De Vlaamse overheid ondersteunt ons fusietraject met een schuldovername van 500 euro per inwoner. Concreet gaat het dus over ongeveer 21 miljoen euro. Dit bedrag verhoogt de investeringscapaciteit en kan deels ingezet worden voor het vormgeven van onze nieuwe gemeente.
Wat is de schuldenlast van de inwoners vandaag en wat verandert de fusiebonus daaraan?
Als we de cijfers van eind 2022 bekijken, zien we dat de gemiddelde schuld per inwoner in Hoeselt 400 euro bedraagt en in Bilzen 1951 euro. Een aanzienlijk verschil, maar dit cijfer alleen geeft ook een vertekend beeld. Bilzen koos de afgelopen decennia bewust voor een investeringsbeleid, waarbij voorzieningen als een woonzorgcentrum, serviceflats, een uitgebreide vrijetijdssite, … werden gecreëerd waar onze inwoners vandaag veelvuldig en graag gebruik van maken. Tegenover de hogere schuldenlast in Bilzen staan dus heel wat activa. Vergelijk het met een lening voor je eigen huis. De begrotingen in Bilzen en Hoeselt zijn allebei in evenwicht en worden als een goede huisvader beheerd.
Belangrijker dan de schuldenlast, en ook meer voelbaar voor onze inwoners, is de belastingdruk. De tarieven van de personenbelasting en onroerende voorheffing zijn in Bilzen en Hoeselt niet zo verschillend. De fusiebonus van 500 euro/inwoner (in totaal en verspreid over de tijd meer dan 21 miljoen euro) zal ons toelaten om de belastingdruk voor de inwoners onder controle te houden, en zelfs te laten zakken als de volgende bestuursploeg hiervoor kiest. De fusiebonus zal het ook mogelijk maken om nog meer te investeren in onze nieuwe stad, om tegemoet te komen aan de noden van onze inwoners. Maar die keuzes zijn aan de nieuwe bestuursploeg, die verkozen wordt in 2024.
Zijn er al concrete plannen voor de fusiebonus?
De fusiebonus van 500 euro/inwoner zal ons toelaten om de belastingdruk voor de inwoners onder controle te houden, maar dat is een keuze voor de volgende bestuursploeg. De fusiebonus zal het ook mogelijk maken om nog meer te investeren in onze nieuwe stad. Maar die keuzes zijn aan de nieuwe bestuursploeg, die verkozen wordt in 2024.
Hoe wordt de gemeentebelasting bepaald? Wat zal de gemeentelijke belastingvoet zijn na de fusie?
De tarieven van de personenbelasting en de opcentiemen uit de onroerende voorheffing verschillen weinig in de twee gemeenten. De aanvullende personenbelasting is 7,9% in Bilzen en 8,5% in Hoeselt. De opcentiemen op de onroerende voorheffing zijn 970 in Bilzen en 913 in Hoeselt.
De huidige besturen hebben zich geëngageerd om de globale belastingdruk vanaf 2025 niet te verhogen. De effectieve belastingvoeten worden bepaald door de nieuwe beleidsploeg en zijn afhankelijk van de keuzes bij de opmaak van het volgende meerjarenplan. Het is daarbij de bedoeling om te blijven investeren in alle 23 deelgemeenten.
Wat met de geplande investeringen die in het meerjarenplan 2020-2025 voorzien werden?
Zowel de stad Bilzen als de gemeente Hoeselt blijven zich engageren om de geplande investeringen in hun gemeente deze legislatuur te realiseren.
De keuze voor nieuwe initiatieven en investeringen in de nieuwe stad is een opdracht van de nieuwe beleidsploeg. In het kader van het fusietraject maakten we wel al een toekomstkader voor onze nieuwe stad. Deze kompasnota kan je hier lezen.
Wat is de impact van deze fusie op de gezondheid van de (meerjarige) begroting?
Steden en gemeenten maken verplicht een meerjarenplan op dat telkens bestaat uit 6 jaar. Het huidige meerjarenplan loopt van 2020 tot en met 2025. De financiële gezondheid van een gemeente wordt bij de opmaak van dat meerjarenplan beoordeeld aan de hand van het financieel evenwicht. Hiervoor moet er jaarlijks een positief beschikbaar budgettair resultaat zijn en moet de autofinancieringsmarge in 2025 positief zijn.
Het beschikbaar budgettair resultaat geeft weer hoeveel financiële middelen er beschikbaar zijn binnen de gemeente. De autofinancieringsmarge geeft weer in welke mate de gemeente haar vaste uitgaven uit haar werking en financiering kan betalen met de opbrengsten die ze dat jaar ontvangt. Is de autofinancieringsmarge positief, dan kan er eventueel bijkomend geïnvesteerd of geleend worden.
Beide gemeenten voldoen vandaag aan de voorwaarden van het financieel evenwicht. Bilzen en Hoeselt zullen dus financieel gezond het volgende meerjarenplan kunnen aanvatten.
De fusie zal de financiële situaties van beide gemeenten samenbrengen tot één geheel. Financieel blijft de nieuwe stad gezond. Via de schuldovername van 21 miljoen euro kunnen deels de transitiekosten worden opgevangen en kan er verder geïnvesteerd worden in de nieuwe stad.
Samen bouwen
Wordt de burger geraadpleegd in dit proces?
De bestuurskrachtanalyse heeft ons overtuigd van de noodzaak van fuseren. Hoe die nieuwe stad er dan moet uitzien, daarvoor hebben we de input van onze inwoners nodig. We organiseren dit voorjaar informatie- en ontmoetingsmomenten om in gesprek te gaan. Het volledige programma daarvan vind je hier.
Bilzen en Hoeselt rekenen ook op de input van hun inwoners voor de keuze van een nieuwe naam. Heb jij een goede suggestie over wat de nieuwe naam van de nieuwe fusiestad zou kunnen zijn? Dan mag je jouw suggestie altijd hier delen. Vlak na de zomer van ’23 zullen inwoners van Hoeselt en Bilzen kunnen stemmen op de naam van hun nieuwe thuis.
Heb je nu al suggesties of ideeën voor onze nieuwe stad? We ontvangen ze graag!
Wie neemt de beslissingen in het fusietraject?
De beslissingen worden altijd genomen door de beide gemeenteraden of colleges. Zij komen op geregelde tijdstippen samen. De beslissingen worden voorbereid door de kerngroep. Dat is het orgaan dat samengesteld is uit ambtelijke sleutelfiguren uit beide gemeenten.
Vanaf 2025 neemt de nieuwe politieke ploeg het roer over. Hoe deze er zal uitzien, wordt mede bepaald door jou tijdens de gemeenteverkiezingen in oktober 2024. Het is dus belangrijk om iedereen mee te nemen in dit verhaal. In dit fusietraject wordt dan ook elke politieke partij -zowel de meerderheid als de oppositie- betrokken.
Hoe blijven we op de hoogte van de fusie?
Beide gemeenten vinden het héél belangrijk om vandaag én in de toekomst nauw in contact te staan met de burgers. Dit kan uiteraard op dezelfde manieren zoals nu (via de communicatiekanalen van de respectievelijke gemeentebesturen, zitdagen, inspraakmomenten over projecten, via de deelname aan adviesraden, tijdens evenementen in de gemeente, …).
Specifiek voor dit fusietraject creëren we verschillende momenten om bewoners te ontmoeten en in gesprek te gaan over de fusie. Meer informatie over het voorjaarsprogramma van 2023 vind je hier. Daarnaast zorgen we voor een goede communicatie over de voortgang van het fusietraject op onze fusiewebsite, via onze social media en in onze gemeentelijke magazines.
Waarom werden de inwoners niet geraadpleegd in de keuze voor of tegen een fusie?
We hebben ervoor gekozen om hierover geen referendum te houden. Tijdens de gemeenteraden hebben alle volksvertegenwoordigers unaniem voor een fusie gestemd. Een fusie van gemeenten is een complexe aangelegenheid, die je in een brede context moet zien. De vragen die met betrekking tot een fusie leven zijn niet te verengen tot louter voor of tegen. Is men voor of tegen een fusie tussen Bilzen en Hoeselt? Welke voorwaarden zijn relevant in een fusie? Het zijn allemaal vragen die moeilijk te beantwoorden zijn met ‘ja’ of ‘neen’, maar een genuanceerde dialoog vragen. In het communicatietraject dat er dit voorjaar wordt opgezet, willen we de inwoners de kans geven om na te denken over de fusie en deze mee vorm te geven.
Bilzen en Hoeselt staan ook niet meer aan het begin van een fusietraject, ze zitten er middenin. Er is een voorstudie gebeurd die de voordelen op vlak van bestuurskracht aantoonde, de besturen hebben een breed kader met een visie voor de nieuwe stad uitgeschreven in een kompasnota, de diensten van beide gemeentebesturen zijn al aan het samenwerken. De ambtelijke samenvoeging van diensten heeft als doel om professionelere en efficiëntere dienstverlening aan te bieden aan alle inwoners.
Wordt er in de nieuwe fusiestad werk gemaakt van burgerparticipatie?
Er zijn in Bilzen en Hoeselt al enkele mooie projecten rond burgerparticipatie gerealiseerd.
In Bilzen organiseerden we succesvolle luisteravonden en klimaattafels en mochten inwoners mee nadenken over de herinrichting van site Edelhof. In Hoeselt werd het masterplan rond het Mottepark in Hoeselt-centrum opgemaakt samen met de inwoners en eind vorig jaar liep er nog een enquête over het nieuwe centrumcirculatieplan. Ook in de nieuwe fusiestad zullen we stappen vooruit zetten in burgerparticipatie. Op dit moment zijn we op zoek naar een participatietool. We zullen deze stelselmatig uitrollen. Ook in dit fusietraject zijn er participatiemogelijkheden zoals de digitale infosessies, maar ook de fusiestanden op evenementen en de fysieke, thematische sessies.
Blijven de bestaande adviesraden behouden?
Aan het begin van de nieuwe legislatuur worden de adviesraden geïnstalleerd. Dat is niet anders bij een fusiegemeente en zal dus ook in 2025 gebeuren. Als verenigingen of adviesraden nu al zelf het initiatief nemen om samen de krachten te bundelen, dan staan beide lokale besturen hier zeker achter. Alles wat goed is, blijft ook behouden. Door de krachten te bundelen kan het resultaat alleen maar beter worden.
Worden de subsidies aan verenigingen behouden?
Vandaag ondersteunen zowel Hoeselt als Bilzen hun clubs en verenigingen op verschillende manieren: in infrastructuur, met logistieke steun, met subsidies, … In de nieuwe fusiestad zullen aanvragen, verhuringen, subsidies en reglementen zullen op elkaar afgestemd moeten worden. Dit is een kans tot versterking en verbetering. De clubs, verenigingen en adviesraden zullen zelf mee kunnen nadenken en hun input leveren over hoe ze in een toekomstige fusiestad verder willen samenwerken en functioneren. Het uitgangspunt is dat we de goede dingen behouden en de dingen die beter kunnen, aanpakken. We blijven de verenigingen ondersteunen.
We worden een grotere stad. Hoe zorgen jullie ervoor dat de afstand tussen het bestuur en de inwoners niet vergroot?
Bilzen en Hoeselt tellen samen 23 dorpen of leefgemeenschappen. Blijven bouwen aan deze 23 gemeenschappen is een van de belangrijkste aandachtspunten in deze fusie. De nieuwe fusiestad zal blijven inzetten op de versterking van de eigenheid van ieder dorp of leefgemeenschap. De lokale verenigingen zullen blijvend gesteund worden, bewonersinitiatieven worden blijvend gestimuleerd. De nieuwe fusiestad zal inzetten op decentrale dienstverlening. Eenvoudige administratieve verrichtingen of sociale dienstverlening zal zowel in Bilzen als in Hoeselt georganiseerd worden. Basisvoorzieningen zoals scholen, kinderopvang, ontmoetingsruimtes of speelgelegenheid zullen aangeboden blijven in alle woonkernen waar dat vandaag al het geval is.
Wanneer spreken we van een geslaagde fusie?
De doelstellingen voor een geslaagde fusie zien we op verschillende domeinen:
- Onze dienstverlening is uitstekend: wij willen op 1 januari 2025 aan alle inwoners van Hoeselt en Bilzen een goede dienstverlening aanbieden. Dat betekent dat onze diensten tegen dan geïntegreerd zijn, onze systemen op elkaar afgestemd en ons productengamma op punt staat. Maar onze horizon rijkt verder dan 1 januari 2025. Wij willen in de komende jaren en decennia uitstekende dienstverlening blijven waarborgen. Daarom zullen wij blijven inzetten op digitalisering en bevraging van onze inwoners. We willen voortdurend blijven verbeteren en aanpassen.
- Onze begroting is evenwichtig: we willen onze nieuwe stad verder laten groeien en dus verder investeren in onze woonwijken, centra en infrastructuur. En tegelijkertijd streven we naar een gezond budgettair evenwicht in deze tijden van recessie. Door een grotere en sterkere organisatie te worden, willen we onze stem buiten de stadsgrenzen luider laten klinken en meer middelen naar onze stad halen.
- Onze inwoners voelen zich goed: dat hangt samen met heel wat domeinen, weten we: een propere en veilige woonomgeving, goede infrastructuur, degelijke voorzieningen binnen handbereik, beleving in eigen stad, … Allemaal domeinen die we ambiëren in onze Kompasnota en waar we de komende jaren verder op blijven inzetten.
Bestuur en medewerkers
Wie wordt de burgemeester van de nieuwe fusiestad?
Dat kan jij mee beslissen! Op 13 oktober 2024 vinden de volgende gemeenteverkiezingen plaats. De politieke partijen uit Bilzen en Hoeselt trekken dan samen naar de stembus. Dit wil zeggen dat er per politieke partij één gezamenlijke lijst zal zijn. Ga dus zeker stemmen én geef een voorkeurstem. De kandidaat met de meeste voorkeurstemmen in de grootste fractie van de coalitie, wordt de nieuwe burgemeester.
Hoe zullen de verkiezingen van 2024 verlopen? Op wie kunnen we nog stemmen?
De politieke partijen in Bilzen en Hoeselt zullen in overleg een lijst moeten samenstellen voor de fusiestad. Met deze eengemaakte lijst zullen zij naar de kiezer stappen in 2024. De nieuwe samengevoegde partijen zullen hierover in de aanloop naar de verkiezingen van 2024 uitgebreid communiceren.
Wat verandert er voor de medewerkers van Bilzen en Hoeselt?
De medewerkers van gemeente/stad en OCMW werken vanaf 2025 voor een nieuwe werkgever, namelijk voor de nieuwe stad. Er is voor elke medewerker een plekje in de nieuwe organisatie. Die nieuwe organisatie zal opgebouwd zijn op basis van een nieuw toekomstgericht organisatiemodel, met geïntegreerde diensten. De verandering voor onze medewerkers zal vooral schuilen in de dagelijkse werking. Sommige medewerkers zullen dezelfde taken behouden maar mogelijks op een andere manier of locatie moeten uitvoeren, anderen zullen misschien nieuwe taken krijgen. De fusie biedt een mooie gelegenheid om de werking van beide organisaties te evalueren en verder te bouwen op wat goed is. De overgang naar de nieuwe organisatie gaan we samen met de medewerkers en in alle zorgvuldigheid voorbereiden.
Hoeveel gemeenteraadsleden zullen zetelen in de volgende bestuursploeg?
Uit hoeveel leden een gemeenteraad mag bestaan, wordt geregeld in het Decreet Lokaal Bestuur. Vandaag bestaat de gemeenteraad van Bilzen uit 31 raadsleden, Hoeselt telt 21 raadsleden. Vandaag hebben zij samen ongeveer 42.300 inwoners. Het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat in de gemeenten met 40.000 tot en met 49.999 inwoners de gemeenteraad zal bestaan uit 35 gemeenteraadsleden. Het College zal bestaan uit maximaal 10 leden, inclusief de burgemeester. Het is de kiezer die bij de gemeenteraadsverkiezingen bepaalt welke kandidaat verkozen geraakt
De nieuwe stad
Wordt Hoeselt een deelgemeente van de stad Bilzen?
Hoeselt zal geen deelgemeente van Bilzen worden. De zeven dorpen van Hoeselt zullen deel uitmaken van de nieuwe fusiestad, net zoals de dorpen en deelgemeenten van Bilzen. We maken er een gelijkwaardig verhaal van.
Krijgen we een nieuwe stadsnaam en wat wordt die naam?
Stad Bilzen en gemeente Hoeselt smelten samen onder een nieuwe naam: Bilzen-Hoeselt. Dit werd beslist door de inwoners.
Tussen eind januari en eind juni kreeg iedereen de kans om een voorstel te doen. Er werd meer dan 1.500 keer een suggestie ingediend. Een adviesgroep, samengesteld uit vier vertegenwoordigers uit Bilzen en vier uit Hoeselt, telkens leden van de cultuur- of jeugdraden en/of historische verenigingen, ging in de zomer van 2023 aan de slag met alle suggesties. Zij beoordeelden deze lijst en bezorgden een kortere versie met onderbouwd advies aan beide schepencolleges. Dit hebben ze meegenomen bij de opmaak van de shortlist. Beide schepencolleges kwamen unaniem tot deze vier opties:
- Bilzen-Hoeselt
- Biesen
- Bivelen
- Demershoven
Tussen 25 september 12 uur en 9 oktober 12 uur konden alle inwoners uit Bilzen en Hoeselt (vanaf 12 jaar) stemmen op hun favoriet.
Bilzen-Hoeselt kwam als winnaar uit de bus met 57% van de stemmen.
Behoudt Bilzen haar stadsrechten? Wordt de nieuwe fusiegemeente een stad?
Ja. Omdat één van beide fusiegemeenten, Bilzen, stadsrechten heeft verworven en de stadstitel draagt, zal de nieuwe fusiegemeente ook de titel ‘stad’ dragen.
Zullen er straten van naam veranderen en zo ja, welke?
In totaal zullen er 48 straten in Bilzen en Hoeselt van naam veranderen. Dit omdat de Vlaamse overheid strikte richtlijnen oplegt, maar ook om verwarring bij veiligheidsdiensten te voorkomen. Welke straatnamen effectief zullen wijzigen, werd zo objectief mogelijk bepaald. We hielden daarbij rekening met het aantal brievenbussen en ondernemingen en de historische achtergrond van de huidige straatnamen. De betrokken inwoners mochten mee beslissen over de nieuwe naam van hun straat. Ze kozen hierbij uit enkele voorstellen van de cultuurraden en heemkundekringen.
De effectieve naamswijziging gaat pas in vanaf 1 januari 2025. Er wordt in het najaar van 2024 voldoende tijd voorzien om de inwoners en bedrijven zo goed mogelijk te begeleiden in dit proces. Zo zullen ze persoonlijk geïnformeerd worden over de te nemen stappen.
Heel wat aanpassingen zullen echter automatisch verlopen. Instanties zoals telecom- en nutsbedrijven, banken, verzekeraars, belastingkantoren, dienstenchequebedrijven, ziekenfondsen en alle diensten van de sociale zekerheid worden automatisch op de hoogte gebracht op het moment dat de wijziging officieel ingaat. Ook reispassen en rijbewijzen moeten niet aangepast worden. Verder besliste Bpost om geen nieuwe postcode te lanceren. Dit betekent dat de huidige afzonderlijke postcodes van Bilzen (3740) en Hoeselt (3730) behouden blijven.
Alle inwoners zullen wel hun identiteits- of verblijfskaart moeten laten aanpassen bij de Dienst Burgerzaken. Ook hier wordt de nodige begeleiding voorzien. Verder moeten sommige instanties op eigen initiatief gecontacteerd worden. Het gaat dan over de werkgever, de school van de kinderen, de huisarts, de dierenarts, …
Voor stad Bilzen werden volgende straten definitief vastgelegd:
- Acacialaan wordt Haagbeuklaan
- Annastraat wordt Wildbloesemstraat
- In de Bergweidelaan wordt de Groene Grachtlaan doorgetrokken
- Bergstraat wordt Hemerikberg
- Beukenstraat wordt Kimpelstraat
- Bovenstraat wordt Bovenboslaan
- Broek wordt Krombeekstraat
- Dorpsstraat wordt Eigenbilzenstraat
- Groenstraat wordt Snijderstraat
- Hereveld wordt Grasveldstraat
- Hoogstraat wordt Keramiekstraat
- Kerkstraat wordt Kerkberglaan
- In het Klein Veldje wordt de Oude Vlijtingerweg verlengd
- Klinkstraat wordt Kortestraat
- Molenstraat wordt Nieuwmolenweg
- Rozenstraat wordt Egelantierstraat
- Smisstraat wordt Smedenstraat
- Torenstraat wordt Arnold Judongstraat
Voor gemeente Hoeselt gaat het om volgende wijzigingen:
- Bruggestraat wordt Bruggeveld
- Catsbeekstraat wordt Hemeldreef
- Daalstraat wordt Oprodestraat
- Demerstraat wordt Molderweg
- Eikaertstraat wordt IJzerweg
- Kalvarieberg wordt Steenuilberg
- Kapelstraat wordt Herdenkingsstraat
- Kasteelstraat wordt Kasteelhof
- Kleinveldstraat wordt Buitenstraat
- Koekoekstraat wordt Wielewaalstraat
- Leeuwerikstraat wordt Konijnenpijp
- Marktstraat wordt Brulenbosweg
- Meidoornlaan wordt Sleedoornlaan
- Merelstraat wordt Wouwstraat
- Nachtegaalstraat wordt Nachtvlinderstraat
- Pastorijstraat wordt Reinaertstraat
- Populierenstraat wordt Canadastraat
- Schoolstraat wordt Lode Vanlessenstraat
- Sint-Jozefstraat wordt Jef Thoelenstraat
- Sint-Lambertusstraat wordt Winningenstraat
- Stationsstraat wordt Oude Statiestraat
- Toekomststraat wordt Morgenstraat
- Tuinstraat wordt Bloemenlaan
- Wijngaardstraat wordt Bloesemstraat
- Winkelstraat wordt Blokkesberg
Zal de postcode veranderen?
De huidige postcodes blijven bestaan.
Er zal geen nieuwe overkoepelende postcode van de fusiestad zijn. Dus de postcodes 3730, 3740, maar ook alle andere postcodes van deelgemeenten die nog gebruikt worden zoals 3746, 3732, … blijven bestaan.
We hanteren hier de werkwijze zoals bij de oude postcodes van bijvoorbeeld deelgemeenten zoals Hoelbeek of Schalkhoven. Inwoners van deze deelgemeenten kunnen nu ook kiezen welke postcode of gemeentenaam ze hanteren. In diezelfde optiek zullen Hoeselt en Bilzen ook deelgemeenten worden van de nieuwe fusiestad met behoud van hun eigen respectievelijke postnummer. We verwijzen hierbij als voorbeeld ook naar de gemeente Oudsbergen, die in 2019 ontstond na de fusie van Opglabbeek (3660) en Meeuwen-Gruitrode (3670), die ook hun eigen postnummers hebben behouden.
Aangezien de postcodes niet wijzigen, is het wel uiterst belangrijk dat de straatnamen in de nieuwe fusiestad uniek zullen zijn – geen twee Schoolstraten bijvoorbeeld – en dat er zelfs liefst zo weinig mogelijk zogezegde ‘homoniemen’ van straatnamen overblijven, om zoveel mogelijk toekomstige verwarring en discussies te vermijden. Dit is de reden waarom 49 straatnamen in de nieuwe fusiestad zullen wijzigen.
B-post adviseert om de laatste regel van een adres bij een zending bij voorkeur als volgt te noteren:
(postcode van het grondgebied) + (naam van de nieuwe fusiestad).
Hierover zal bij de effectieve samenvoeging en in overleg met B-post verder over gecommuniceerd worden.